Zajęcia praktyczne w klasie III FTP technik żywienia i usług gastronomicznych
Nakrywanie do stołu jest cenną umiejętnością nie tylko w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, ale też w życiu codziennym i na przyjęciach okolicznościowych w domu i w lokalach gastronomicznych. Młodzież chętnie ćwiczy i usprawnia umiejętności zawodowe na zajęciach praktycznych: Obsługa klientów w gastronomii.
Wspólne zajęcia są okazją do refleksji z odbytych praktyk zawodowych, czy też z opanowanych już doskonale umiejętności. Młodzież z pasją doskonali składanie serwetek i serwet płóciennych różnymi metodami. Uczniowie sprawnie potrafią nakrywać do stołu na przyjęcia okolicznościowe zasiadane, czy też w formie bufetów. Fajnie radzą sobie z nakryciem w obecności gościa, czy też z fizyczną realizacją zamówienia i z wystawieniem rachunku.
Poprawnie zastawiony stół wygląda pięknie, ale jest także dla gości wygodny, ergonomiczny i bezstresowy.
H. Ślusarz
_________________________________________________
Obecnie w szkole trwają przygotowania uczniów do egzaminu
maturalnego i egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Niektórzy
uczniowie mogą odczuwać stres w związku z tymi sytuacjami. Nie da się całkowicie
wyeliminować stresu z życia, ale można nauczyć się go kontrolować tak, aby stał
się czynnikiem mobilizującym do działania. Wszystko zależy od naszego podejścia,
czy stres odbieramy jako wyzwanie czy przeszkodę.
Do każdego egzaminu trzeba podejść odpowiedzialnie i ułożyć
plan działań, by wiedzieć, co musisz powtórzyć. Szczególny nacisk należy położyć
na ten materiał, który wymaga jeszcze pracy. Warto uczestniczyć w konsultacjach
i zajęciach przygotowujących do egzaminów w formie online oraz być w stałym
kontakcie z nauczycielem, który na pewno pomoże.
Stwórz sobie w pokoju odpowiednie warunki do nauki,
wyeliminuj wszelkie przedmioty, które mogą rozpraszać uwagę. Materiał powtórkowy
z danego dnia dziel na mniejsze części. Ucz się przedmiotów na przemian. Jeżeli
zaczynasz naukę od języka polskiego – następna powinna być matematyka, po
niej - język angielski itp. W ten sposób unikasz monotonii i zmuszasz mózg do
bardziej efektywnej pracy.
Optymizm to jeden z najlepszych sposobów radzenia sobie ze
stresem. Musisz uwierzyć w swoje możliwości. Zamiast się zadręczać,
powtarzaj sobie: „Dam radę!”, „Kto, jak nie ja?” Czasami wystarczy zwykła
rozmowa z rodzicami lub przyjaciółmi aby uspokoić się i rozładować napięcie.
Taka rozmowa pozwala podtrzymać na duchu, spojrzeć na wszystko z realnej strony.
Spróbuj wyobrazić sobie dzień egzaminu, szczegółowo, krok po
kroku. Ta technika pozwala na oswojenie się z sytuacją egzaminacyjną, a to z
kolei spowoduje, że poziom stresu ulegnie redukcji. Przystępując do próbnych
egzaminów również masz okazję zmierzyć się ze stresem i oswoić się z sytuacją
egzaminacyjną.
Najlepszym sposobem walki ze stresem jest aktywność fizyczna.
Rozładowanie emocji poprzez intensywny wysiłek fizyczny sprawi, ze pozbędziesz
się negatywnej energii, co w rezultacie wpłynie na poprawę nastroju i pomoże w
spokojnym i relaksującym śnie.
Wprowadź do jadłospisu produkty bogate w cynk, wapń, magnez i
witaminę B. Złagodzi to objawy stresu, uspokoi, poprawi pamięć i myślenie. Jedz
dużo warzyw i owoców, nie zapominaj o mięsie i rybach, od czasu do czasu pozwól
sobie na orzechy i czekoladę.
Warto wiedzieć co zrobić, gdy pojawi się atak paniki.
Wystarczy to wcześniej przećwiczyć w domu, by nauczyć się zapanować nad sobą w
krótkim czasie. Można np. wziąć kilka głębokich oddechów, koncentrując się na
wdychaniu i wydychaniu powietrza. Innym sposobem jest wyobrażenie sobie siebie w
miejscu, które kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa, relaksem, sukcesem.
_________________________________________________
v
"Każdy ma swój płatek śniegu..."
Orhan Pamuk
v
"Brnąc powoli przez zaspy, odkrył z przyjemnością, że
spośród wszystkich sposobów odzyskania spokoju ducha, jakich ostatnio
poszukiwał, bezszelestnie padający śnieg jest najelegantszy i
najskuteczniejszy."
Mark Helprin
v
"Ranki zimowe zrobione są ze stali, mają metaliczny smak
i ostre krawędzie. (…)
O siódmej rano, w styczniu, widać, że świat nie został stworzony dla Człowieka,
a na pewno nie ku jego wygodzie i
przyjemności."
Olga Tokarczuk
v
"Hu! hu! ha! Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!"
Maria Konopnicka
v
"Tymczasem mróz pukał do okien dziobkami sikorek, wiatr
trzeszczał w krokwiach dachów, pracowicie wznosił zaspy na drogach."
Zbigniew
Nienacki
v
"Pełen nadziei idziesz zrywać w zimie kwiaty dla swej
królowej."
Johann Wolfgang von Goethe
v
"Można tak się zamknąć w zimie, że nie dostrzeże się
wiosny."
Stefan Garczyński
v
"Dopiero w samym środku zimy przekonałem się, że noszę w
sobie niepokonane lato."
Albert Camus
v
"Widzisz – powiedziała – tyle jest tego, co nie znajduje
sobie miejsca ani latem, ani jesienią, ani na wiosnę. To wszystko, co jest
nieśmiałe i zagubione. Niektóre rodzaje nocnych zwierząt i tacy, którzy nigdzie
nie pasują i w których nikt nie wierzy… Trzymają się na uboczu cały rok. A potem
kiedy jest spokojnie i biało i kiedy noce stają się długie, a wszyscy posnęli
snem zimowym – wtedy wychodzą."
Tove Jansson
v
"Tej zimy zauważyłam coś jeszcze. Że kiedy dzień jest
bardzo krótki i ciemny, spada śnieg. Śnieg, który jest biały i odbija światło. I
sprawia, że wszystko staje się jaśniejsze. Dzieje się to wtedy, kiedy jest
najciemniej."
Małgorzata Halber
v
"I że śnieg wygląda z początku tak świeżo i czystko, ale
kiedy ludzie go rozdepczą, staje się najbrudniejszy na świecie, całkiem szary, w
żółtawe plamy, i tak jest zawsze – śnieg nigdy nie może pozostać biały, a jednak
co roku ma się nadzieję, że uda się jakimś sposobem sprawić, żeby był do końca
piękny."
Jacqueline
Wilson
v
"... Długi spacer, żeby to wszystko jeszcze raz
przemyśleć. Przy okazji zobaczyłam zupełnie inne oblicze zimy - błyszczący,
pachnący świeżością świat. Słońce wyparło tę męczącą, wszechobecną dotąd wilgoć.
Biel również była dziś inna, jakby odbita alabastrem i złotem."
Hanna Kowalewska
v
"W głębi zimy zrozumiałem w końcu, że jest we mnie
niezwyciężone lato."
Albert Camus
v
Bałam się zimy, zimą czas się ścina w szczękanie zębów.
Ścina się w lód i zaciśnięte usta, w pięść i kułak, trzeba wyrąbywać przeręble,
żeby dostrzec następne miesiące i jakąś bladą przyszłość.
Ignacy Karpowicz
v
"Brnąc powoli przez zaspy, odkrył z przyjemnością, że
spośród wszystkich sposobów odzyskania spokoju ducha, jakich ostatnio
poszukiwał, bezszelestnie padający śnieg jest najelegantszy i
najskuteczniejszy."
Mark Helprin
_________________________________________________
_________________________________________________
W dniu 9 lutego 2021 roku na zajęciach praktycznych uczniowie klasy 2P4 w grupach przygotowali:
-paczki;
-faworki;
-oponki.
Sporządzili także kawę z czekoladą z Thermomixu.
Wykonanie tych słodkości ćwiczyli i doskonalili przed tłustym czwartkiem.
Danuta Sołtys z młodzieżą
_________________________________________________
Miło nam poinformować, że uczennica
Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku
Kamila Konopa została
wyróżniona stypendium przyznawanym przez Marszałka Województwa Lubelskiego
uzdolnionym uczniom szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
Kamila jest uczennicą klasy I technikum w zawodzie
technik żywienia i usług gastronomicznych. Interesuje się literaturą, filmem i
tańcem, w szkole spełnia się kulinarnie. Jest osobą kreatywną i ambitną.
Otrzymane stypendium pozwoli jej rozwijać swoje pasje i zainteresowania.
Projekt „Lubelska Kuźnia Talentów 2019-2021”
realizowany jest przez Województwo Lubelskie w ramach 12 Osi Priorytetowej
Edukacja, kwalifikacje i kompetencje, Działanie 12.4 Kształcenie zawodowe,
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020,
współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego.
zdjęcie – Kamila Konopa
_________________________________________________
Uruchomiliśmy szkolny kanał na YouTube - ZAPRASZAMY: ZSCKR w Potoczku
_________________________________________________
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2020/2021 uczniowie naszej szkoły wzięli
udział w akcji zbierania plastikowych nakrętek.
Przedsięwzięcie miało wymiar charytatywno-ekologiczny (pomoc
dziecku a jednocześnie recykling nakrętek).
Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów a także
społeczności lokalnej. Razem zebraliśmy około 300 kg nakrętek.
Nakrętki zostały przekazane rodzicom Mai Krysy.
SERDECZNIE DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM ZA PRZYŁĄCZENIE SIĘ DO AKCJI.
Zachęcamy do dalszego zbierania nakrętek i dostarczania ich do szkoły.
_________________________________________________