Informacja dla rodziców
Szanowni Państwo! Ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne uczniów Minister
Edukacji Narodowej zawiesił zajęcia w szkole na terenie całego kraju. Ta decyzja
ma na celu ograniczenie ryzyka zarażenia się koronawirusem. W związku z tą
sytuacją pojawiają się różne negatywne emocje. Dlatego prosimy o wsparcie swoich
dzieci w tym trudnym czasie. Dotychczas nie mieliśmy do czynienia z taką
sytuacją. Musimy więc dostosować się do nowej, trudnej i dynamicznie
zmieniającej się rzeczywistości. Ważne jest aby uczniowie pozostali w domu, nie
narażali siebie i innych na możliwość zarażenia się. Przerwa w zajęciach
szkolnych to nie czas wolny od nauki. Nauczyciele korzystają z tzw. zdalnego
nauczania. Za pomocą poczty elektronicznej przesyłają swoim uczniom materiały do
nauki , zadają prace domowe.
Rodzicu:
- stwórz odpowiednie warunki do nauki w domu,
- ustal z dzieckiem czas na naukę i dyskretnie kontroluj wykorzystanie tego czasu na pracę umysłową
- zachęcaj dziecko do systematycznej i samodzielnej pracy
- zwracaj uwagę na przestrzeganie zasad higieny, częste mycie rąk, czystość pomieszczeń, w których dziecko przebywa oraz czas spędzany przed ekranem komputera
- przypominaj o
zasadach bezpieczeństwa w Internecie
Jak zorganizować
dzieciom warunki do nauki w domu:
Dziecko powinno mieć stworzone odpowiednie warunki do pracy.
Zadbaj by dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka. Dzieci nie powinny odrabiać lekcji w pokoju stołowym, czy w kuchni, gdyż na tej przestrzeni wiele rzeczy zakłóca spokój, a wtedy naprawdę trudno się skoncentrować na pracy. Zatem postarajcie się doprowadzić do tego, żeby dziecko odrabiało lekcje we własnym pokoju albo w takim pomieszczeniu, gdzie może być samo.
Miejsce pracy dziecka ma szczególne znaczenie. Jest istotnym warunkiem efektywnej nauki.
Muszą
być przy tym spełnione pewne warunki:
- Miejsce pracy powinno być jasne i właściwie oświetlone
- Odpowiednio uporządkowane. Jeśli przed rozpoczęciem pracy trzeba długo szukać zeszytów, powstaje u dziecka stres, jeszcze zanim wzięło się do lekcji.
- Niezbędne przybory szkolne (ołówki, słowniki, kalkulator) powinny zawsze być pod ręką.
- Wskazane jest prowadzenie terminarza, w którym dziecko może zapisać daty klasówek, oddawania prac, wycieczek klasowych, a także prywatnych spotkań.
- Jeśli dziecko odrabia pracę domową, nadrabia zaległości, czyta książkę, po prostu zdobywa wiedzę, nie przeszkadzaj mu.
- Gdy dziecko odrabia lekcje,
dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście się uczy.
Dziecko nie będzie z własnej inicjatywy wprowadzało w życie i przestrzegało tych
reguł. To ty rodzicu musisz je do tego dopingować i towarzyszyć mu przez jakiś
czas w utrwalaniu tych zasad. Unikaj przy tym pretensji. Nie denerwuj się, jeśli
twoje starania nie spotkają się z entuzjastyczną reakcją. Dla wdrożenia tych
reguł potrzebny jest czas.
Jak
motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą:
Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić
dziecko do nauki?
Oto kilka porad:
1. Dobrze zorganizuj czasu nauki. Bardzo ważne jest
aby dziecko odrabiało je o stałej porze, w miejscu, gdzie jest cicho i
spokojnie, gdzie można się skoncentrować i nic nie rozprasza. Przed
przystąpieniem do nauki dobrze jest przygotować sobie wszystkie książki i
pomoce, tak aby później nie przerywać pracy. . Zarządź, że wszystkie dzieci w
domu uczą się w tym samym czasie.
2. Zachęcaj do systematyczności. Uczeń zachęcony do
systematyczności sam szybko zauważy, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi
partiami zajmuje stosunkowo niewiele czasu i nie wymaga zbyt dużego wysiłku. W
systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają również rodzice. Są dla dziecka
przykładem i wsparciem, ale powinni je też kontrolować. Jeśli dziecko nie
przeczytało jakiejś lektury, teraz jest to dobry czas na czytanie książek. Jeśli
dziecko nie ma jej w formie papierowej lektury, zachęć dziecko do przeczytania
jej elektronicznie na komórce, tablecie czy komputerze poprzez stronę:
www.wolnelektury.pl
3. Doceniaj pracę i ucz samodzielności. Każdy lubi, gdy
jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie
osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy
dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego
możliwości.
4. Zachęcaj dziecko, by powtarzając materiał z lekcji, wykorzystywało różne
techniki nauki: słuchanie,
czytanie, przeglądanie notatek i pisanie.
Zaproponuj
stosowanie różnych technik ułatwiających zapamiętywanie. Mogą to być: notatki z
wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń, bazowanie na skojarzeniach, robienie
wykresów, map myśli. Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa klucze i hasła w
książkach, na tablicy, ścianie, biurku.
5. Dawaj dziecku przykład własnym postępowaniem. To od
nas dorosłych zależy, czy nauczy się ono systematycznej pracy i obowiązkowości.
6. Współpracuj ze szkołą- nie tylko przy okazji
wywiadówek czy oficjalnych zebrań, ale w różnych sytuacjach - tych radosnych i
też trudnych.
Podsumowując:
- doceniaj pracę, samodzielność i osiągnięcia
- zachęcaj do oglądania filmów edukacyjnych,
- stwarzaj pozytywną atmosferę do nauki w domu
- zachęcaj do czytania ciekawych książkach, wspólnego
oglądania filmów,
-.wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami
życia,
- pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w
szkole.
- nie krytykuj, nie oceniaj,
- rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, celach i
planach,
- wspieraj.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci:
Jakie niebezpieczeństwa czyhają w Internecie?
Kradzież tożsamości, cyberprzemoc, wyłudzanie danych osobowych, hejt,
uzależnienie, łamanie praw autorskich, plagiatowanie czy nielegalne ściąganie
plików z sieci - to tylko niektóre zagrożenia, jakie czyhają na użytkowników
Internetu. Lista niebezpieczeństw jest o wiele dłuższa i powiększa się wraz z
rozwojem nowoczesnych technologii.. Dlatego tak ważne jest uświadamianie
młodzieży, czego należy się wystrzegać i w jaki sposób mogą oni zostać oszukani
w Internecie
1.Kontrola treści dostępnych w Internecie
Ważne
jest wytłumaczenie dziecku, że nie wszystkie informacje w sieci są prawdziwe i
warte uwagi, gdyż często udostępniają je osoby bez odpowiedniej wiedzy na dany
temat Tutaj ważna jest także rola nauczyciela, który powinien polecić przydatne
serwisy, które pomogą w zdobywaniu wiedzy i czerpaniu ciekawych wiadomości.
2. Zasada ograniczonego zaufania
Bardzo
ważne jest, aby młodzież była świadoma, że należy mieć ograniczone zaufanie do
treści oraz osób, na które można trafić w Internecie. Przede wszystkim trzeba
wyjaśnić dziecku, jakie konsekwencje mogą go spotkać, jeśli np. poda nieznajomej
osobie w sieci swój adres, wiek, imię lub status majątkowy rodziny. Należy
uwrażliwić, że tego typu informacje muszą być chronione i to, co opublikujemy w
sieci, np. na forum internetowym, pozostaje tam praktycznie na zawsze. Dotyczy
to zarówno filmów, zdjęć i wpisów. Nieprzemyślane udostępnianie takich
informacji może bardzo szybko przynieść bolesny skutek.
3. Zabezpieczenia przed nieodpowiednimi treściami
Rodzice powinni zastosować specjalne programy do tzw. kontroli internetowej,
które filtrują potencjalnie niebezpieczne treści. Dzięki temu uczniowie nie
trafią na wiadomości przeznaczone tylko dla dorosłych. Przydatne są także
programy antywirusowe oraz filtry antyspamowe, które chronią program e-mailowy.
Tutaj warto pamiętać również o innych urządzeniach, z których korzysta dziecko,
np. tablet, telefon komórkowy, telewizor czy konsola do gier. W nich także warto
zastosować odpowiednie ustawienia prywatności.
Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?
1.Bardzo ważne jest pilnowanie aktywności dziecka w sieci oraz reagowanie, kiedy zdarzy się coś niepokojącego.
2.Warto wykorzystać możliwości, jakie dają wszelkiego typu blokady rodzicielskie, na przykład przed stronami dla dorosłych.
3.Regularnie przypominaj dziecku, aby informowało Cię za każdym razem, kiedy coś w sieci je zaniepokoi – dzięki temu zyskasz możliwość szybkiego zareagowania.
4.Nie pozwól dziecku
na nawiązywanie wirtualnych znajomości – jest to ogromne zagrożenie.