Nowe kwalifikacje kluczem do sukcesu

logo

 

Informacje o projekcie

 

1.      Projekt Nowe kwalifikacje kluczem do sukcesu realizowany jest w ramach Priorytetu FELU.10.00 Lepsza edukacja, Działania FELU.10.04 Kształcenie zawodowe programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

2.      Celem projektu jest zwiększenie szans na zatrudnienie min. 120 uczniów i uczennic Technikum przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku kształcących się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych (TŻ), technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (TMR), technik rolnik (TR), technik weterynarii (TW) poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego, w tym realizację wysokiej jakości programów stażowych dla 60 uczniów i uczennic oraz dodatkowej oferty edukacyjnej dla 120 uczniów i uczennic, aktualizację i poszerzenie wiedzy i umiejętności 22 nauczycielek i nauczycieli, a także stworzenie warunków dla realizacji wysokiej jakości kształcenia poprzez zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych w okresie 01.01.2025 - 30.09.2027.

3.      Grupami docelowymi w Projekcie są:

a)      GD1: uczniowie i uczennice - 120 osób, w tym 46 kobiet i 74 mężczyzn kształcących się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik rolnik, technik weterynarii,

b)      GD2: nauczycielki i nauczyciele kształcący uczniów i uczennice w Technikum  Technikum przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku stanowiących GD1, tj. 22 osoby, w tym 8 kobiet i 14 mężczyzn,

4.      Projekt zakłada osiągnięcie m.in. następujących wskaźników:

WR1. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu = 114,

WR2. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu = 22.

5.      Projekt przewiduje realizację następujących zadań:

a)     Zadanie 1. Realizacja wysokiej jakości programów stażowych dla uczniów i uczennic

Zadanie obejmuje realizację staży wyłącznie dla uczniów i uczennic kształcących się w zawodach TŻ, TMR, TR i TW w wymiarze co najmniej 120 godz., przy czym program staży będzie ściśle wynikać ze zweryfikowanego programu nauczania w w/w zawodach. Będą realizowane dla 60 uczniów i uczennic kształcących, co stanowi co min. 50% uczniów stanowiących grupę docelową projektu Program stażu opracowany przez nauczycieli, dyrektora we współpracy z pracodawcą i wskazywać będzie konkretne cele edukacyjne, kompetencje i umiejętności, które osiągnie stażysta, treści edukacyjne, zakres obowiązków, harmonogram, itp. Przy ustalaniu programu uwzględnione będą m.in. predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne uczniów i uczennic. Staże spełniać będą wymagania jakościowe określone w Wytycznych MR w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji. W zakresie organizacyjnym i merytorycznym ZSCKR wykorzysta doświadczenia nabyte w trakcie realizacji projektów 2022-1-PL01-KA121-VET-000061701 (Erasmus+) oraz POWERVET-2020-1-PL01-KA102-078893 (Zagraniczne praktyki zawodowe – pewny start na profesjonalizm rynku pracy).

Staże realizowane na wakacjach (VII-VIII.2025, 2026, 2027):

- 20 osób (6 w TŻ, 10 w TMR, 2 w TR i 2 w TW) w roku 2025,

- 20 osób (8 w TŻ, 8 w TMR, 2 w TR i 2 w TW) w roku 2026,

- 20 osób (8 w TŻ, 9 w TMR, 0 w TR i 3 w TW) w roku 2027.

b)     Zadanie 2. Realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej dla uczniów i uczennic

W ramach zadania realizowane będą:

I. wsparcie w wyborze optymalnej ścieżki edukacyjno – zawodowej uczniów i uczennic (obligatoryjne dla każdego uczestnika projektu):

1) indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe w wym. 3h/osobę (łącznie 360h);

Zakres merytoryczny: ocena preferencji uczniów i uczennic, dobór optymalnej ścieżki edukacyjno – zawodowej,

2) zajęcia zawodoznawcze u pracodawców - warsztaty całodzienne w wym. 6h/grupa, w tym:

a) dla TŻ: 9 warsztatów (po 3 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27); łącznie 54h,

a) dla TMR: 10 warsztatów (4 w r. szk. 2024/25, 2 – w 2025/26 i i 4 w 2026/27); łącznie 60h,

a) dla TR: 2 warsztaty (po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26); łącznie 12h,

a) dla TW: 3 warsztaty (po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 202/27); łącznie 18h,

Zakres merytoryczny: prezentacja reprezentowanej branży, zawodu/zawodów, przedsiębiorstwa, perspektywy zatrudnienia w zawodzie,

II. szkolenia specjalistyczne i kursy (wsparcie fakultatywne):

A - dla uczniów i uczennic kształcących się w zawodach TMR, TR:

1) Kurs spawania metodą MAG 135 (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27,

2) Kurs operatorów koparko - ładowarek (2 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25 i 2025/26,

3) Kurs operatorów wózków jezdniowych podnośnikowych (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27,

B - dla uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie TW:

1) Kurs inseminacji bydła (1 grupa x 6 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2025/26,

C - dla uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie TŻ:

1) Szkolenie Manager Gastronomii (1 grupa x 8 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2024/25,

2) Kurs kelnerski (2 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,

3) Szkolenie cukiernicze – monoporcje i nowoczesny tort (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk.

2024/25, 2025/26 i 2026/27,

4) Kurs barista (2 grupy x 6 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,

5) Kurs carvingu (2 grupy x 6 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,

6) Kurs barmański (1 grupa x 10 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2025/26,

7) Kurs kuchni włoskiej – domowe makarony (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25,

2025/26 i 2026/27.

c)      Zadanie 3. Realizacja oferty edukacyjnej dla nauczycieli umożliwiającej aktualizowanie posiadanej wiedzy

W ramach zadania realizowane będą:

I. wsparcie szkoleniowe nauczycieli i nauczycielek w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wsparcie obligatoryjne dla każdego uczestnika projektu) obejmujące 3 szkolenia 6-godzinne (po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27):

1) Różnorodność i inkluzja w szkole:

Zakres merytoryczny: zrozumienie różnorodnych potrzeb uczniów i uczennic, tworzenie środowiska, które jest inkludujące dla wszystkich, świadomość uprzedzeń, wrażliwość kulturowa techniki nauczania z uwzględnieniem różnorodności,

2) Technologie wspomagające edukację:

Zakres merytoryczny: korzystanie z różnych aplikacji, oprogramowania i narzędzi online, które mogą ułatwić naukę i komunikację dla uczniów z różnymi potrzebami.

3) Zarządzania klasą i adaptacja materiałów dydaktycznych:

Zakres merytoryczny: zarządzanie klasą, dostosowane do różnorodnych potrzeb uczniów i uczennic, w tym tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, adaptację materiałów dydaktycznych do różnych poziomów umiejętności i potrzeb uczniów i uczennic.

II. szkolenia specjalistyczne i kursy (wsparcie fakultatywne):

W ramach zadania realizowane będą następujące szkolenia specjalistyczne i kursy:

A - dla nauczycielek i nauczycieli kształcących uczniów i uczennice w zawodach TMR, TR i TW:

1) Kurs spawania metodą MAG 135 (1 osoba) – w r . szk. 2024/25

2) Kurs operatorów koparko - ładowarek (2 osoby) – w r. szk. 2024/25

B - dla nauczycielek i nauczycieli kształcących uczniów i uczennice w zawodzie TŻ:

1) Szkolenie cukiernicze – monoporcje i nowoczesny tort (3 osoby) – w r . szk. 2024/25

2) Kurs kuchni włoskiej – domowe makarony (3 osoby) – w r. szk. 2025/26

d)     Zadanie 4. Rozwijanie kompetencji dotyczących zielonej transformacji uczniów i nauczycieli

W ramach zadania realizowane będą:

I. wsparcie szkoleniowe nauczycieli i nauczycielek w zakresie zwiększenia kompetencji dotyczących zielonej transformacji, w szczególności w obszarze realizacji zajęć edukacyjnych w ramach podstawy programowej kształcenia zawodowego oraz zajęć rozwijających.

Zakres merytoryczny:

a) zwiększenie wiedzy i kompetencji dydaktycznych nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia

Rolniczego w Potoczku dotyczących zielonej transformacji - szkolenie ogólne 10h,

b) wsparcie we wdrożeniu rozwiązań wypracowanych w projekcie „Edukacja 4.0 Nauczyciele i uczniowie w zielonej gospodarce przyszłości” do realizacji procesu kształcenia na kierunkach: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik rolnik, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych – warsztaty 20h.

II. 2 - dniowe wizyty studyjne dla 60 uczniów i uczennic i 9 nauczycieli i nauczycielek (3 wizyty, po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27 w przedsiębiorstwach które, wraz z podmiotami współpracującymi wdrożyły rozwiązania w zakresie zielonej transformacji w wielu aspektach działalności, w szczególności w branżach gastronomicznej oraz rolniczej.

Zakres merytoryczny:

1 dzień - prezentacja hotelu i firm/instytucji bezpośrednio z nim współpracujących oraz rozwiązań stosowanych w obszarze zielonej gospodarki/rozwiązań proekologicznych (wspólne dla 3 grup) oraz zapoznanie z ośrodkiem (osobno dla każdej grupy) – łączny czas min. 6h lekcyjnych,

2 dzień - zapoznanie ze szczegółowymi rozwiązaniami w zakresie zielonej transformacji stosowanymi w hotelu i jego otoczeniu gospodarczym (podmioty współpracujące, w tym gospodarstwa rolne) w szczególności w odniesieniu do branży gastronomicznej oraz branży rolniczej - realizacja odrębnie dla każdej grupy; łączny czas min. 6h lekcyjnych/grupa.

e)     Zadanie 5. Doposażenie pracowni przedmiotów zawodowych

Zadanie obejmuje zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych do pracowni kształcenia w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik weterynarii i stanowi uzupełnienie istniejącej bazy sprzętowej:

1) dla branży rolniczej (TMR, TR, TW):

- podnośnik dwukolumnowy (1 szt.),

- piaskarka kabinowa (1 szt.)

- zestaw do obsługi klimatyzacji pojazdów (1 szt.),

2) dla branży gastronomicznej (TŻ):

- schładzarko-zamrażarka szokowa (1 szt.),

- stół koktajlowy (10 szt.),

- pokrowiec elastyczny na stół koktajlowy (10 szt.),

- obrus elastyczny na stół prostokątny (10 szt.),

- obrus elastyczny na stół prostokątny (10 szt.),

- termos (2 szt.),

- witryna ekspozycyjna grzewcza przeszklona dwupoziomowa (1 szt.),

- maszyna do popcornu (1 szt.),

- bemar z osłoną (1 szt.),

- kociołek do zupy (1 szt.),

- maszyna do makaronu (1 szt.),

- robot kuchenny wielofunkcyjny (1 szt.),

- komplet kawowy z porcelany 23 elementy (5 zestawów),

- serwis obiadowo dla 12 osób - 77-elementowy (6 zestawów),

- malakser (2 szt.),

- ekspres do kawy (1 szt.).

 

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 1 002 355,93 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 852 002,54 zł


LOGO

Kontakt

 

Biuro projektu:

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku

Potoczek 43

23-313 Potok Wielki

tel. 158740268

 

Koordynator projektu:

Bernard Sozański

e-mail: benieks@poczta.onet.pl