1.
Projekt „Nowe
kwalifikacje kluczem do sukcesu” realizowany jest w ramach
Priorytetu FELU.10.00
Lepsza edukacja,
Działania FELU.10.04
Kształcenie zawodowe programu
regionalnego Fundusze
Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
2.
Celem projektu
jest zwiększenie szans na zatrudnienie min. 120 uczniów i uczennic Technikum
przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku kształcących się w
zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych (TŻ), technik mechanizacji
rolnictwa i agrotroniki (TMR), technik rolnik (TR), technik weterynarii (TW)
poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego, w tym realizację wysokiej
jakości programów stażowych dla 60 uczniów i uczennic oraz dodatkowej oferty
edukacyjnej dla 120 uczniów i uczennic, aktualizację i poszerzenie wiedzy i
umiejętności 22 nauczycielek i nauczycieli, a także stworzenie warunków dla
realizacji wysokiej jakości kształcenia poprzez zakup sprzętu i pomocy
dydaktycznych w okresie 01.01.2025 - 30.09.2027.
3.
Grupami docelowymi w Projekcie są:
a)
GD1:
uczniowie i uczennice - 120 osób, w tym 46 kobiet i 74 mężczyzn
kształcących się w zawodach:
technik żywienia i
usług gastronomicznych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik
rolnik, technik weterynarii,
b)
GD2: nauczycielki i nauczyciele kształcący uczniów i uczennice w
Technikum
Technikum przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia
Rolniczego w Potoczku stanowiących GD1, tj. 22 osoby,
w tym 8 kobiet i 14 mężczyzn,
4.
Projekt zakłada osiągnięcie m.in. następujących wskaźników:
WR1.
Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
= 114,
WR2.
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty,
którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu = 22.
5.
Projekt przewiduje
realizację następujących zadań:
a)
Zadanie 1. Realizacja wysokiej jakości programów stażowych dla uczniów i
uczennic
Zadanie obejmuje realizację staży wyłącznie dla uczniów i
uczennic kształcących się w zawodach TŻ, TMR, TR i TW w wymiarze co najmniej 120
godz., przy czym program staży będzie ściśle wynikać ze zweryfikowanego programu
nauczania w w/w zawodach. Będą realizowane dla 60 uczniów i uczennic
kształcących, co stanowi co min. 50% uczniów stanowiących grupę docelową
projektu Program stażu opracowany przez nauczycieli, dyrektora we współpracy z
pracodawcą i wskazywać będzie konkretne cele edukacyjne, kompetencje i
umiejętności, które osiągnie stażysta, treści edukacyjne, zakres obowiązków,
harmonogram, itp. Przy ustalaniu programu uwzględnione będą m.in. predyspozycje
psychofizyczne i zdrowotne uczniów i uczennic. Staże spełniać będą wymagania
jakościowe określone w Wytycznych MR w zakresie realizacji przedsięwzięć z
udziałem środków EFS w obszarze edukacji. W zakresie organizacyjnym i
merytorycznym ZSCKR wykorzysta doświadczenia nabyte w trakcie realizacji
projektów 2022-1-PL01-KA121-VET-000061701 (Erasmus+) oraz
POWERVET-2020-1-PL01-KA102-078893 (Zagraniczne praktyki zawodowe – pewny start
na profesjonalizm rynku pracy).
Staże realizowane na wakacjach (VII-VIII.2025, 2026,
2027):
- 20 osób (6 w TŻ, 10 w TMR, 2 w TR i 2 w TW) w roku 2025,
- 20 osób (8 w TŻ, 8 w TMR, 2 w TR i 2 w TW) w roku 2026,
- 20 osób (8 w TŻ, 9 w TMR, 0 w TR i 3 w TW) w roku 2027.
b)
Zadanie 2.
Realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej dla uczniów i uczennic
W ramach zadania
realizowane będą:
I. wsparcie w wyborze
optymalnej ścieżki edukacyjno – zawodowej uczniów i uczennic (obligatoryjne dla
każdego uczestnika projektu):
1) indywidualne doradztwo
edukacyjno-zawodowe w wym. 3h/osobę (łącznie 360h);
Zakres merytoryczny: ocena
preferencji uczniów i uczennic, dobór optymalnej ścieżki edukacyjno – zawodowej,
2) zajęcia zawodoznawcze u
pracodawców - warsztaty całodzienne w wym. 6h/grupa, w tym:
a) dla TŻ: 9 warsztatów (po
3 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27); łącznie 54h,
a) dla TMR: 10 warsztatów
(4 w r. szk. 2024/25, 2 – w 2025/26 i i 4 w 2026/27); łącznie 60h,
a) dla TR: 2 warsztaty (po
1 w r. szk. 2024/25, 2025/26); łącznie 12h,
a) dla TW: 3 warsztaty (po
1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 202/27); łącznie 18h,
Zakres merytoryczny:
prezentacja reprezentowanej branży, zawodu/zawodów, przedsiębiorstwa,
perspektywy zatrudnienia w zawodzie,
II. szkolenia
specjalistyczne i kursy (wsparcie fakultatywne):
A - dla uczniów i uczennic
kształcących się w zawodach TMR, TR:
1) Kurs spawania metodą MAG
135 (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27,
2) Kurs operatorów koparko
- ładowarek (2 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25 i 2025/26,
3) Kurs operatorów wózków
jezdniowych podnośnikowych (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25,
2025/26 i 2026/27,
B - dla uczniów i uczennic
kształcących się w zawodzie TW:
1) Kurs inseminacji bydła
(1 grupa x 6 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2025/26,
C - dla uczniów i uczennic
kształcących się w zawodzie TŻ:
1) Szkolenie Manager
Gastronomii (1 grupa x 8 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2024/25,
2) Kurs kelnerski (2 grupy
x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,
3) Szkolenie cukiernicze –
monoporcje i nowoczesny tort (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk.
2024/25, 2025/26 i 2026/27,
4) Kurs barista (2 grupy x
6 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,
5) Kurs carvingu (2 grupy x
6 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2025/26 i 2026/27,
6) Kurs barmański (1 grupa
x 10 osób/grupa) – 1 w r. szk. 2025/26,
7) Kurs kuchni włoskiej –
domowe makarony (3 grupy x 10 osób/grupa) – po 1 w r. szk. 2024/25,
2025/26 i 2026/27.
c)
Zadanie 3.
Realizacja oferty edukacyjnej dla nauczycieli umożliwiającej aktualizowanie
posiadanej wiedzy
W ramach zadania
realizowane będą:
I. wsparcie szkoleniowe
nauczycieli i nauczycielek w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach
edukacyjnych (wsparcie obligatoryjne dla każdego uczestnika projektu) obejmujące
3 szkolenia 6-godzinne (po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i 2026/27):
1) Różnorodność i inkluzja
w szkole:
Zakres merytoryczny:
zrozumienie różnorodnych potrzeb uczniów i uczennic, tworzenie środowiska, które
jest inkludujące dla wszystkich, świadomość uprzedzeń, wrażliwość kulturowa
techniki nauczania z uwzględnieniem różnorodności,
2) Technologie wspomagające
edukację:
Zakres merytoryczny:
korzystanie z różnych aplikacji, oprogramowania i narzędzi online, które mogą
ułatwić naukę i komunikację dla uczniów z różnymi potrzebami.
3) Zarządzania klasą i
adaptacja materiałów dydaktycznych:
Zakres merytoryczny:
zarządzanie klasą, dostosowane do różnorodnych potrzeb uczniów i uczennic, w tym
tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, adaptację materiałów dydaktycznych
do różnych poziomów umiejętności i potrzeb uczniów i uczennic.
II. szkolenia
specjalistyczne i kursy (wsparcie fakultatywne):
W ramach zadania
realizowane będą następujące szkolenia specjalistyczne i kursy:
A - dla nauczycielek i
nauczycieli kształcących uczniów i uczennice w zawodach TMR, TR i TW:
1) Kurs spawania metodą MAG
135 (1 osoba) – w r . szk. 2024/25
2) Kurs operatorów koparko
- ładowarek (2 osoby) – w r. szk. 2024/25
B - dla nauczycielek i
nauczycieli kształcących uczniów i uczennice w zawodzie TŻ:
1) Szkolenie cukiernicze –
monoporcje i nowoczesny tort (3 osoby) – w r . szk. 2024/25
2) Kurs kuchni włoskiej –
domowe makarony (3 osoby) – w r. szk. 2025/26
d)
Zadanie 4.
Rozwijanie kompetencji dotyczących zielonej transformacji uczniów i nauczycieli
W ramach zadania realizowane będą:
I. wsparcie szkoleniowe nauczycieli i nauczycielek w
zakresie zwiększenia kompetencji dotyczących zielonej transformacji, w
szczególności w obszarze realizacji zajęć edukacyjnych w ramach podstawy
programowej kształcenia zawodowego oraz zajęć rozwijających.
Zakres merytoryczny:
a) zwiększenie wiedzy i kompetencji dydaktycznych
nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia
Rolniczego w Potoczku dotyczących zielonej transformacji -
szkolenie ogólne 10h,
b) wsparcie we wdrożeniu rozwiązań wypracowanych w
projekcie „Edukacja 4.0 Nauczyciele i uczniowie w zielonej gospodarce
przyszłości” do realizacji procesu kształcenia na kierunkach: technik
mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik rolnik, technik weterynarii,
technik żywienia i usług gastronomicznych – warsztaty 20h.
II. 2 - dniowe wizyty studyjne dla 60 uczniów i uczennic i
9 nauczycieli i nauczycielek (3 wizyty, po 1 w r. szk. 2024/25, 2025/26 i
2026/27 w przedsiębiorstwach które, wraz z podmiotami współpracującymi wdrożyły
rozwiązania w zakresie zielonej transformacji w wielu aspektach działalności, w
szczególności w branżach gastronomicznej oraz rolniczej.
Zakres merytoryczny:
1 dzień - prezentacja hotelu i firm/instytucji
bezpośrednio z nim współpracujących oraz rozwiązań stosowanych w obszarze
zielonej gospodarki/rozwiązań proekologicznych (wspólne dla 3 grup) oraz
zapoznanie z ośrodkiem (osobno dla każdej grupy) – łączny czas min. 6h
lekcyjnych,
2 dzień - zapoznanie ze szczegółowymi rozwiązaniami w
zakresie zielonej transformacji stosowanymi w hotelu i jego otoczeniu
gospodarczym (podmioty współpracujące, w tym gospodarstwa rolne) w szczególności
w odniesieniu do branży gastronomicznej oraz branży rolniczej - realizacja
odrębnie dla każdej grupy; łączny czas min. 6h lekcyjnych/grupa.
e)
Zadanie 5.
Doposażenie pracowni przedmiotów zawodowych
Zadanie obejmuje zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych do pracowni kształcenia w
zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik rolnik i technik
mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik weterynarii i stanowi
uzupełnienie istniejącej bazy sprzętowej:
1) dla branży rolniczej (TMR, TR, TW):
- podnośnik dwukolumnowy (1 szt.),
- piaskarka kabinowa (1 szt.)
- zestaw do obsługi klimatyzacji pojazdów (1 szt.),
2) dla branży gastronomicznej (TŻ):
- schładzarko-zamrażarka szokowa (1 szt.),
- stół koktajlowy (10 szt.),
- pokrowiec elastyczny na stół koktajlowy (10 szt.),
- obrus elastyczny na stół prostokątny (10 szt.),
- obrus elastyczny na stół prostokątny (10 szt.),
- termos (2 szt.),
- witryna ekspozycyjna grzewcza przeszklona dwupoziomowa (1 szt.),
- maszyna do popcornu (1 szt.),
- bemar z osłoną (1 szt.),
- kociołek do zupy (1 szt.),
- maszyna do makaronu (1 szt.),
- robot kuchenny wielofunkcyjny (1 szt.),
- komplet kawowy z porcelany 23 elementy (5 zestawów),
- serwis obiadowo dla 12 osób - 77-elementowy (6 zestawów),
- malakser (2 szt.),
- ekspres do kawy (1 szt.).
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
1 002 355,93 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich:
852 002,54 zł
Biuro projektu:
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku
Potoczek 43
23-313 Potok Wielki
tel. 158740268
Koordynator projektu:
Bernard
Sozański
e-mail:
benieks@poczta.onet.pl