Praktyczna nauka zawodu w naszej szkole

nowsze wiadomości

„II Ogólnopolski Konkurs Orki Szkół Rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi”

 Jesień to czas w którym szkoły rolnicze tętnią życiem. Prace ścierniskowe, orka, przygotowanie  materiału siewnego oraz siew ozimin to najważniejsze zadania przed jakimi stoi gospodarstwo  szkolne. Wszyscy starają się jak mogą tylko kto jest najlepszy??? Szymon Rycerz na otwarciu konkursu orki w Żarnowcu

To postanowili sprawdzić pracownicy ZSCKR w Żarnowcu z Panią Dyrektor Ewą Śrubarczyk na czele , organizując 06.10.2022 II Ogólnopolski Konkurs Orki Szkół Rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Naszą szkole na konkursie reprezentował Szymon Rycerz z klasy III BT. Konkurs składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna sprawdziła poziom wiedzy z zakresu BHP, konstrukcji pługa i sztuki orki. Oczywiście część praktyczna konkursu przyniosła najwięcej emocji. Zawodnik po wylosowaniu poletka i zestawu(ciągnik + plug) udawał się na wylosowane poletko i czekał na swoja próbę. Orka konkursowa polegała na podziale poletka wykonaniu bruzd wstępnych i wykonanie orki właściwej w skład i rozorywkę. W konkursie wystartowało 26 drużyn z całego kraju, poziom był wyrównany i bardzo wysoki, co ty bardziej cieszy z wyniku!!!

Szymon Rycerz reprezentując ZSCKR w Potoczku w ogólnopolskim konkursie orki szkól rolniczych ziają 5 miejsce!!! Na konkursie Szymona wspierali młodsi koledzy przy okazji zbierając cenne doświadczenie na przyszłość. Do konkursu Szymona Rycerza przygotowywał Paweł Nieściur.

Składamy serdeczne podziękowania dla Szymona Rycerza za godne reprezentowanie naszej szkoły

na konkursie oraz uzyskanie bardzo dobrego 5 miejsca. Gratulujemy świetnego wyniku i  życzymy dalszych sukcesów.

Szymon Rycerz podczas losowania miejsc startowych  Szymon Rycerz podczas losowania miejsc startowych  Szymon Rycerz wraz z kolegami z młodszych klas na konkursie orki w Żarnowcu  Szymon Rycerz wraz z opiekunem Pawłem Nieściur oraz  Dyrektor ZSCKR w Żarnowcu Pania Ewą Śrubarczyk    Szymon Rycerz na polu konkursowym  Szymon Rycerz Filipem Sulowskim w ciągniku konkursowym  pomiary  Szymon Rycerz podczas mierzenia poletka konkursowego      9. Szymon Rycerz podczas ustawień pługa  Szymon Rycerz podczas wyorania bruzdy wstępnej  Szymon Rycerz podczas ustawień pługa  Sędzia podczas pomiaru  Szymon Rycerz podczas orki  Sędziowie podczas pomiaru i oceny  Sędziowie podczas pomiaru i oceny  Szymon Rycerz wraz z kolegami z młodszych klas na konkursie orki w Żarnowcu  Szymon Rycerz wraz z opiekunem Pawłem Nieściur  Szymon Rycerz wraz z kolegami z młodszych klas w oczekiwaniu na test wiedzy  Szymon Rycerz na teście wiedzy z zasad BHP i techniki orki  Szymon Rycerz podczas ogłoszenia wyników i wręczenia nagród  Szymon Rycerz podczas ogłoszenia wyników i wręczenia nagród  Szymon Rycerz wraz z opiekunem Pawłem Nieściur    

.

_____________________________________________

powrót do góry strony   

 

PRACE POLOWE- ZSCKR  W POTOCZKU

PRACE POLOWE- ZSCKR  W POTOCZKU

          Wrzesień i październik 2022 to miesiące , w których nasi uczniowie podczas zajęć praktycznych biorą czynny udział w pracach polowych.  Uczniowie kształcący się zarówno w technikum jak i w branżowej szkole I stopnia podczas zajęć praktycznych wykonali:

·       Przygotowanie materiału siewnego

·       Przegląd sprzętu do uprawy i siewu

·       Próbę kręconą

·       Siew pszenicy ozimej

·       Mycie i konserwację sprzętu do uprawy i siewu.

Prace związane z siewem uczniowie wykonali szkolnym ciągnikiem marki Kubota M6.122 oraz agregatem uprawowo-siewnym marki Unia

Zenon Mazur

 

1.	Zdjęcie_1_Uczniowie_klasa_IVBT_Rafał_Dziadosz podczas siewu   2.	Zdjęcie_2_Uczniowie_klasa_IVBT_Rafał_Dziadosz podczas siewu  3.	Zdjęcie_3_Uczniowie_klasa_3BB_Paweł_Maksim_i_uczeń_Klasy_2BB_ podczas siewu.  4.	Zdjęcie_3_Uczniowie_klasa_3BB_Paweł_Maksim_i_uczeń_Klasy_2BB_ podczas siewu

.

_____________________________________________

powrót do góry strony    

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE  - wrzesień 2022Uczniowie klasy III BB Tomasz Sobczak i Edward Poniewozik przygotowują agregat ścierniskowy do pracy na polu.

To co piękne szybko się kończy… wakacje się skończyły, inauguracja roku szkolnego i zaczynamy pracę na warsztatach szkolnych.

Uczniowie klasy III BT i BB po szkoleniu BHP mogli w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w drugiej klasie. Po zagregowaniu ciągnika Kubota z agregatem ścierniskowym, omówieniu zasad eksploatacji ciągnika i zasad uprawy wraz z ustawieniami agregatu uczniowie wraz z opiekunem udali się na pole szkolne gdzie czekało na nich ściernisko do uprawy. Uczniowie podczas pracy na polu poznali zasady prawidłowego korzystania z rewersu elektrohydraulicznego, zmiany biegów i pokładów biegów pod obciążeniem oraz podnośnika sterowanego systemem EHR. Nowe technologie w maszynach rolniczych sprawiają że praca na polu jest przyjemniejsza, łatwiejsza i szybsza ale pod warunkiem że jest maszyna prawidłowo eksploatowana. Uczniowie przekonali się że do maszyna prawidłowo ustawiona i sterowana może dużo więcej, każdy osobiście usiadł za kierownicą Kuboty ustawił reżimy podnośnika i pracował na swoich ustawieniach a na uwrociach korzystał z rewersu elektrohydraulicznego a nie z tradycyjnego sprzęgła.

Nie ma lepszej nauki jak wiedza teoretyczna poparta praktyką, dzięki modernizacji parku maszynowego i zakupieniu maszyn w najnowszej technologii możemy prowadzić zajęcia na najwyższym poziomie.

Paweł Nieściur.

 

2.	Uczniowie klasy III BB podczas instruktażu BHP i zasad prawidłowej eksploatacji sprzętu.  3.	Uczniowie klasy III BB podczas omówienia zasad działanie podnośnika sterowanego systemem EHR  4.	Uczeń klasy III BB Tomasz Sobczak podczas pracy na polu.  4.	Uczeń klasy III BB Tomasz Sobczak podczas pracy na polu.  6.	Uczeń klasy III BB Edward Poniewozik podczas pracy na polu.  7.	Uczeń klasy III BB Jakub Jędrzejewski podczas pracy na polu.  8.	Uczeń klasy III BB Ernest Wojewoda podczas pracy na polu.  9.	Uczniowie klasy III BT podczas instruktażu na polu szkolnym  10.	Uczniowie klasy III BT podczas omówienia zasad działanie podnośnika sterowanego systemem EHR  Uczeń klasy III BT Szymon Rycerz podczas pracy na polu.  12.	Uczeń klasy III BT Dominik Kaproń podczas pracy na polu.  13.	Uczeń klasy III BT Adam Walczyk podczas pracy na polu  14.	Uczeń klasy III BT Patryk Rudnicki podczas pracy na polu  15.	Uczeń klasy III BT Krzysztof Zdybel podczas pracy na polu  16.	Uczeń klasy III BT Mateusz Chodara podczas pracy na polu  17.	Uczniowie klasy III BT podczas pracy na polu  17.	Uczniowie klasy III BT podczas pracy na polu

 

_____________________________________________

powrót do góry strony   

Etap Okręgowy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych 

W dniu 8 kwietnia 2022 r.  odbyły się eliminacje okręgowe XLV edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych na Uniwersytecie Przyrodniczym  w Lublinie z terenu województw lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego. Olimpijczycy startowali w 7 blokach tematycznych. Odbywało to się na różnych wydziałach uczelni.OWiUR etap okręgowy_ Breś Piotr, Breś Jakub, Odrzywolski Kacper, Skoczylas Rafał  – 8.04.2022r.

Był to już drugi etap prestiżowej Olimpiady, po którym osoby z pierwszymi i czasami drugimi miejscami kwalifikują się na eliminacje centralne do Warszawy. Laureaci  eliminacji centralnych przyjmowani są na studia kierunkowe Uniwersytetów Przyrodniczych z pominięciem postępowania kwalifikacyjnego.

Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów wiedzy oraz umiejętności praktycznych organizowanych w naszym kraju, któremu patronuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, a także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Laureaci OWiUR, zgodnie z rozporządzeniem MEN, są zwalniani z egzaminów potwierdzających kwalifikacje w następujących zawodach: technik agrobiznesu, technik rolnik, technik ochrony środowiska, technik ogrodnik, technik leśnik, technik technologii żywności, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik weterynarii, technik mechanizacji rolnictwa, technik hodowca koni, technik inżynierii środowiska i melioracji oraz technik architektury krajobrazu.

Uczestnicy na każdym etapie OWiUR najpierw rozwiązywali test, a później przystąpili do części praktycznej (z obydwu części można uzyskać maksymalnie 120 punktów).

ZSCKR w Potoczku reprezentowali niżej wymienieni uczniowie, którzy  uzyskali następującą punktację i lokatę w okręgu lubelskim:

Blok tematyczny

Imię i nazwisko ucznia

Liczba punktów

Liczba pkt. ogółem

Lokata

 

Kwalifikacja na eliminacje centralne

test

zad. prakt.

Mechanizacja rolnictwa

 

Dębniak Mateusz

29

41

70

21

nie

Technologia żywności

Szatkowski Mateusz

 

37

44

81

VI

nie

Kamiński Szymon

 

34

42

76

VII

nie

Produkcja zwierzęca

Skoczylas Rafał

29

24

53

15

nie

Produkcja roślinna

Breś Piotr

 

19

34

53

9

nie

Breś Jakub

 

17

26

43

10

nie

Odrzywolski Kacper

 

15

16

31

14

nie

 

Uczniom serdecznie gratulujemy uzyskanych wyników i życzymy jeszcze większej motywacji i powodzenia w kolejnych edycjach.

                                                                                                                      H. Ślusarz, K. Jabłoński

OWiUR etap okręgowy – Dębniak Mateusz– 8.04.2022r.  OWiUR etap okręgowy – Skoczylas Rafał– 8.04.2022r.  OWiUR etap okręgowy- Szatkowski Mateusz, Kamiński Szymon – 8.04.2022r.

_____________________________________________

powrót do góry strony  

Zajęcie praktyczne w klasie 1PTL

Na ostatnich zajęciach praktycznych przed feriami uczniowie kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych przygotowywali dania z serów.

Były to: zupa serowa, koszyczki parmezanowe oraz suflety serowe.

Przy okazji uczniowie polecają ciekawą zupę serową:

Składniki na 8 porcji:Przygotowywanie sufletów serowych

Przygotowanie:

Smacznego!

Monika Kosikowska z uczniami

Przygotowywanie koszyczków parmezanowych  Koszyczki parmezanowe  Przygotowywanie koszyczków parmezanowych  Dekorowanie koszyczków   Zupa serowa i suflety serowe  Suflety serowe

 

_____________________________________________

powrót do góry strony  

Rozbudowa bazy dydaktycznej kształcenia zawodowego.

Miniony 2021 rok to rok kolejnych inwestycji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku. Jedną nich jest budynek dydaktyczno-socjalny, który powstaje obok hali warsztatowej i będzie stanowił z uzupełnienie bazy dydaktycznej  kształcenia praktycznego tworząc wspólnie z halą nowoczesny i funkcjonalny kompleks warsztatów szkolnych.
Budowany obiekt to budynek dwukondygnacyjny, murowany o powierzchni użytkowej ponad 1000 m
2. Znajdą się tam m.in.: obszerne pracownie obróbki ręcznej i mechanicznej, spawalnia, pracownia agrotroniki, sala szkoleniowa, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz, w podpiwniczeniu, garaże. Budynek będzie wyposażony w windę umożliwiającą swobodne przemieszczanie się osób niepełnosprawnych. Istotnym elementem inwestycji jest łącznik, który umożliwi swobodne przejście bez wychodzenia na zewnątrz, z hali sportowej do powstającego budynku i hali warsztatowej.

Znajdą się w nim szatnie i pomieszczenia socjalne.
Inwestycja umożliwi lepszą organizację kształcenia zawodowego, poprawi bezpieczeństwo uczniów, zwiększy możliwości szkoły w zakresie organizacji szkoleń, pokazów, konkursów, pozwoli na zwiększenie liczby stanowisk roboczych podczas zajęć praktycznych oraz liczby stanowisk egzaminacyjnych w trakcie przeprowadzanych w szkole egzaminów zawodowych.

         

_____________________________________________

powrót do góry strony 

Egzaminy zawodowe

W dniach 10 i 11 stycznia 2022 roku w większości szkół średnich zawodowych odbyły się egzaminy zawodowe w sesji styczeń – luty 2022. W naszej szkole do egzaminów przystąpili uczniowie klas IV technikum w następujących zawodach i kwalifikacjach:
1. Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki – kwalifikacja MG.42 Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie.
2. Technik żywienia i usług gastronomicznych – kwalifikacja TG.16 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych.
3. Technik rolnik – kwalifikacja RL.16 Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej.
Egzamin w części pisemnej polegał na rozwiązaniu testu zawierającego 40 pytań, natomiast w części praktycznej zdający wykonywali zadania zawarte w arkuszu egzaminacyjnym. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów z części pisemnej i 75% z części praktycznej. Wszystkim zdającym egzaminy życzymy pozytywnego wyniku i uzyskania kwalifikacji zawodowych.

 

_____________________________________________

powrót do góry strony  

Nowy ciągnik w ZSCKR w Potoczku.

Rok 2021 zakończył się dla nas bardzo optymistycznym akcentem. W ostatnich dniach roku szkolny park maszynowy został poszerzony o nowy ciągnik rolniczy marki Kubota o mocy nominalnej wynoszącej 123 KM z przeznaczeniem do prac na zajęciach praktycznych z uczniami, oraz do pomocy w cięższych pracach polowych w szkolnym gospodarstwie.

Ciągnik ten jest maszyną bardzo nowoczesną, wyposażoną w 4 cylindrowy silnik o dużej pojemności wynoszącej ponad 6000 cm3 oraz skrzynie biegów powershift z 8 biegami przełączanymi pod obciążeniem, który dzięki swojej elastyczności idealnie sprawdzi się u nas w czasie prac transportowych, polowych a także w czasie prac maszynami do zbioru zielonek.

Kubota M6-122 została wyposażona również w klimatyzowaną kabinę z wielofunkcyjnym podłokietnikiem, pneumatycznym siedzeniem oraz amortyzowaną przednią oś.

W bieżącym roku planujemy również doposażyć ciągnik w system nawigacji satelitarnej oraz przedni TUZ i potrzebne obciążenie

.

 

link do filmu prezentujący ciągnik: https://youtu.be/EdIRPpZZncc

_____________________________________________

powrót do góry strony 

Zajęcia praktyczne z diagnostyki komputerowej

Od nowego roku szkolnego nasza szkoła jest wyposażona w nowoczesne komputerowe zestawy testerów diagnostycznych, firmy TEXA oraz firmy BOSCH. Testery diagnostyczne są wykorzystywane w nowoczesnych warsztatach do diagnostyki poszczególnych podzespołów pojazdów.

Uczniowie testerem firmy TEXA mogą diagnozować wszystkie znane marki ciągników rolniczych, oraz kombajnów samojezdnych. Tester firmy BOSCH służy do diagnozowania usterek w pojazdach samochodowych poprzez złącze OBD.

Testery umożliwiają dostęp do schematów pojazdów wraz ze wskazówkami demontażu i napraw poszczególnych podzespołów. Testery są wykorzystywane na zajęciach praktycznych z uczniami klas III i IV na kierunku technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz w szkole branżowej I stopnia.

Jabłoński Krzysztof

           

_____________________________________________

powrót do góry strony

starsze wiadomości