To postanowili sprawdzić pracownicy ZSCKR w Żarnowcu z Panią
Dyrektor Ewą Śrubarczyk na czele , organizując 06.10.2022 II Ogólnopolski
Konkurs Orki Szkół Rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. Naszą szkole na konkursie reprezentował Szymon Rycerz z klasy III BT.
Konkurs składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część
teoretyczna sprawdziła poziom wiedzy z zakresu BHP, konstrukcji pługa i sztuki
orki. Oczywiście część praktyczna konkursu przyniosła najwięcej emocji. Zawodnik
po wylosowaniu poletka i zestawu(ciągnik + plug) udawał się na wylosowane
poletko i czekał na swoja próbę. Orka konkursowa polegała na podziale poletka
wykonaniu bruzd wstępnych i wykonanie orki właściwej w skład i rozorywkę. W
konkursie wystartowało 26 drużyn z całego kraju, poziom był wyrównany i bardzo
wysoki, co ty bardziej cieszy z wyniku!!!
Szymon Rycerz reprezentując ZSCKR w
Potoczku w ogólnopolskim konkursie orki szkól rolniczych ziają 5 miejsce!!!
Na konkursie Szymona wspierali młodsi koledzy przy
okazji zbierając cenne doświadczenie na przyszłość. Do konkursu Szymona Rycerza
przygotowywał Paweł Nieściur.
Składamy serdeczne podziękowania dla Szymona Rycerza za godne
reprezentowanie naszej szkoły
na konkursie oraz uzyskanie
bardzo dobrego 5 miejsca. Gratulujemy świetnego
wyniku i
.
_____________________________________________
Wrzesień i
październik 2022 to miesiące , w których nasi uczniowie podczas zajęć
praktycznych biorą czynny udział w pracach polowych. Uczniowie kształcący
się zarówno w technikum jak i w branżowej szkole I stopnia podczas zajęć
praktycznych wykonali:
·
Przygotowanie materiału siewnego
·
Przegląd sprzętu do uprawy i siewu
·
Próbę kręconą
·
Siew pszenicy ozimej
·
Mycie i konserwację sprzętu do uprawy i siewu.
Prace związane z siewem
uczniowie wykonali szkolnym ciągnikiem marki Kubota M6.122 oraz agregatem
uprawowo-siewnym marki Unia
Zenon Mazur
.
_____________________________________________
To co piękne szybko się kończy… wakacje się skończyły, inauguracja roku szkolnego i zaczynamy pracę na warsztatach szkolnych.
Uczniowie klasy III BT i BB po szkoleniu BHP mogli w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w drugiej klasie. Po zagregowaniu ciągnika Kubota z agregatem ścierniskowym, omówieniu zasad eksploatacji ciągnika i zasad uprawy wraz z ustawieniami agregatu uczniowie wraz z opiekunem udali się na pole szkolne gdzie czekało na nich ściernisko do uprawy. Uczniowie podczas pracy na polu poznali zasady prawidłowego korzystania z rewersu elektrohydraulicznego, zmiany biegów i pokładów biegów pod obciążeniem oraz podnośnika sterowanego systemem EHR. Nowe technologie w maszynach rolniczych sprawiają że praca na polu jest przyjemniejsza, łatwiejsza i szybsza ale pod warunkiem że jest maszyna prawidłowo eksploatowana. Uczniowie przekonali się że do maszyna prawidłowo ustawiona i sterowana może dużo więcej, każdy osobiście usiadł za kierownicą Kuboty ustawił reżimy podnośnika i pracował na swoich ustawieniach a na uwrociach korzystał z rewersu elektrohydraulicznego a nie z tradycyjnego sprzęgła.
Nie ma lepszej nauki jak wiedza teoretyczna poparta praktyką, dzięki modernizacji parku maszynowego i zakupieniu maszyn w najnowszej technologii możemy prowadzić zajęcia na najwyższym poziomie.
Paweł Nieściur.
_____________________________________________
W dniu 8 kwietnia 2022 r. odbyły się eliminacje
okręgowe XLV edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych na Uniwersytecie
Przyrodniczym w Lublinie z terenu województw lubelskiego, podkarpackiego,
świętokrzyskiego. Olimpijczycy startowali w 7 blokach tematycznych. Odbywało to
się na różnych wydziałach uczelni.
Był to już drugi etap prestiżowej Olimpiady, po którym osoby
z pierwszymi i czasami drugimi miejscami kwalifikują się na eliminacje centralne
do Warszawy. Laureaci eliminacji centralnych przyjmowani są na studia
kierunkowe Uniwersytetów Przyrodniczych z pominięciem postępowania
kwalifikacyjnego.
Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych to jeden z
najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów wiedzy oraz umiejętności
praktycznych organizowanych w naszym kraju, któremu patronuje Ministerstwo
Edukacji Narodowej, a także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Laureaci OWiUR, zgodnie z rozporządzeniem MEN, są zwalniani z
egzaminów potwierdzających kwalifikacje w następujących zawodach: technik
agrobiznesu, technik rolnik, technik ochrony środowiska, technik ogrodnik,
technik leśnik, technik technologii żywności, technik żywienia i usług
gastronomicznych, technik weterynarii, technik mechanizacji rolnictwa, technik
hodowca koni, technik inżynierii środowiska i melioracji oraz technik
architektury krajobrazu.
Uczestnicy na każdym etapie OWiUR najpierw rozwiązywali test,
a później przystąpili do części praktycznej (z obydwu części można uzyskać
maksymalnie 120 punktów).
ZSCKR w Potoczku reprezentowali niżej wymienieni uczniowie,
którzy uzyskali następującą punktację i lokatę w okręgu lubelskim:
Blok tematyczny |
Imię i nazwisko ucznia |
Liczba
punktów |
Liczba pkt. ogółem |
Lokata |
Kwalifikacja na eliminacje
centralne |
|
test |
zad. prakt. |
|||||
Mechanizacja rolnictwa |
Dębniak Mateusz |
29 |
41 |
70 |
21 |
nie |
Technologia żywności |
Szatkowski Mateusz |
37 |
44 |
81 |
VI |
nie |
Kamiński Szymon |
34 |
42 |
76 |
VII |
nie |
|
Produkcja zwierzęca |
Skoczylas Rafał |
29 |
24 |
53 |
15 |
nie |
Produkcja roślinna |
Breś Piotr |
19 |
34 |
53 |
9 |
nie |
Breś Jakub |
17 |
26 |
43 |
10 |
nie |
|
Odrzywolski Kacper |
15 |
16 |
31 |
14 |
nie |
Uczniom serdecznie gratulujemy uzyskanych wyników i życzymy
jeszcze większej motywacji i powodzenia w kolejnych edycjach.
H. Ślusarz, K. Jabłoński
_____________________________________________
Na ostatnich zajęciach praktycznych przed feriami uczniowie
kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych
przygotowywali dania z serów.
Były to: zupa serowa, koszyczki parmezanowe oraz suflety
serowe.
Przy okazji uczniowie polecają ciekawą zupę serową:
Składniki na 8 porcji:
Przygotowanie:
Smacznego!
Monika Kosikowska z uczniami
_____________________________________________
Miniony 2021 rok to rok
kolejnych inwestycji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku.
Jedną nich jest budynek dydaktyczno-socjalny,
który powstaje obok hali warsztatowej i będzie stanowił z uzupełnienie bazy
dydaktycznej kształcenia praktycznego tworząc wspólnie z halą nowoczesny i
funkcjonalny kompleks warsztatów szkolnych.
Budowany obiekt to budynek dwukondygnacyjny, murowany o powierzchni użytkowej
ponad 1000 m2.
Znajdą się tam m.in.: obszerne pracownie obróbki ręcznej i mechanicznej,
spawalnia, pracownia agrotroniki, sala szkoleniowa, pomieszczenia biurowe i
socjalne oraz, w podpiwniczeniu, garaże. Budynek będzie wyposażony w windę
umożliwiającą swobodne przemieszczanie się osób niepełnosprawnych. Istotnym
elementem inwestycji jest łącznik, który umożliwi swobodne przejście bez
wychodzenia na zewnątrz, z hali sportowej do powstającego budynku i hali
warsztatowej.
Znajdą
się w nim szatnie i pomieszczenia socjalne.
Inwestycja umożliwi lepszą organizację kształcenia zawodowego, poprawi
bezpieczeństwo uczniów, zwiększy możliwości szkoły w zakresie organizacji
szkoleń, pokazów, konkursów, pozwoli na zwiększenie liczby stanowisk roboczych
podczas zajęć praktycznych oraz liczby stanowisk egzaminacyjnych w trakcie
przeprowadzanych w szkole egzaminów zawodowych.
_____________________________________________
W dniach
10 i 11 stycznia 2022 roku w większości szkół średnich zawodowych odbyły się
egzaminy zawodowe w sesji styczeń – luty 2022. W naszej szkole do egzaminów
przystąpili uczniowie klas IV technikum w następujących zawodach i
kwalifikacjach:
1. Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki – kwalifikacja MG.42
Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie.
2. Technik żywienia i usług gastronomicznych – kwalifikacja TG.16 Organizacja
żywienia i usług gastronomicznych.
3. Technik rolnik – kwalifikacja RL.16 Organizacja i nadzorowanie produkcji
rolniczej.
Egzamin w części pisemnej polegał na rozwiązaniu testu zawierającego 40 pytań,
natomiast w części praktycznej zdający wykonywali zadania zawarte w arkuszu
egzaminacyjnym. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów z części
pisemnej i 75% z części praktycznej. Wszystkim zdającym egzaminy życzymy
pozytywnego wyniku i uzyskania kwalifikacji zawodowych.
_____________________________________________
Rok 2021 zakończył się dla nas bardzo optymistycznym akcentem. W ostatnich dniach roku szkolny park maszynowy został poszerzony o nowy ciągnik rolniczy marki Kubota o mocy nominalnej wynoszącej 123 KM z przeznaczeniem do prac na zajęciach praktycznych z uczniami, oraz do pomocy w cięższych pracach polowych w szkolnym gospodarstwie.
Ciągnik ten jest maszyną bardzo nowoczesną, wyposażoną w 4 cylindrowy silnik o dużej pojemności wynoszącej ponad 6000 cm3 oraz skrzynie biegów powershift z 8 biegami przełączanymi pod obciążeniem, który dzięki swojej elastyczności idealnie sprawdzi się u nas w czasie prac transportowych, polowych a także w czasie prac maszynami do zbioru zielonek.
Kubota M6-122 została wyposażona również w klimatyzowaną kabinę z wielofunkcyjnym podłokietnikiem, pneumatycznym siedzeniem oraz amortyzowaną przednią oś.
W bieżącym roku planujemy również doposażyć ciągnik w system nawigacji satelitarnej oraz przedni TUZ i potrzebne obciążenie
.
link do filmu prezentujący ciągnik: https://youtu.be/EdIRPpZZncc
_____________________________________________
Od nowego roku szkolnego nasza szkoła jest wyposażona w nowoczesne komputerowe zestawy testerów diagnostycznych, firmy TEXA oraz firmy BOSCH. Testery diagnostyczne są wykorzystywane w nowoczesnych warsztatach do diagnostyki poszczególnych podzespołów pojazdów.
Uczniowie testerem firmy TEXA mogą diagnozować wszystkie znane marki ciągników rolniczych, oraz kombajnów samojezdnych. Tester firmy BOSCH służy do diagnozowania usterek w pojazdach samochodowych poprzez złącze OBD.
Testery umożliwiają dostęp do schematów pojazdów wraz ze
wskazówkami demontażu i napraw poszczególnych podzespołów. Testery są
wykorzystywane na zajęciach praktycznych z uczniami klas III i IV na kierunku
technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz w szkole branżowej I stopnia.
Jabłoński Krzysztof
_____________________________________________