fotoreportaż z realizacji projektu
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku
z dniem 1 września przystępuje do realizacji projektu nr
2013-1-PL1-LEO01-37834 pt.
”Opanowanie Ekonomicznych i ergonomicznych aspektów eksploatacji ciągników i
agregatów przez uczniów szkół rolniczych szansa na rozwój małych i średnich
gospodarstw rolnych Polski Wschodniej”.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach
programu „Uczenie się przez całe życie”
PARTNER W PROJEKCIE :
DEULA Nienburg
1. Czym jest program Leonardo da Vinci?
Program Leonardo da Vinci to jeden z europejskich programów edukacyjnych. Jego podstawowym
założeniem jest budowa Europy bez granic w celu: poprawy jakości kształcenia, nadania edukacji wymiaru europejskiego, promowania równych szans w dostępie do oświaty, pogłębiania znajomości języków oraz tradycji państw członkowskich Unii Europejskiej. Propagowania wspólnych wartości i dziedzictwa
kulturowego, wykorzystania do kształcenia zawodowego najnowszych technologii, a także zachęcania uczniów do mobilności, której celem będzie zdobywanie nowych doświadczeń oraz kompetencji
zawodowych. Program Leonardo da Vinci daje uczestnikom możliwość nawiązania współpracy
międzynarodowej.
2. Projekt: ”Opanowanie Ekonomicznych i ergonomicznych aspektów eksploatacji ciągników i agregatów przez uczniów szkół rolniczych szansa na rozwój małych i średnich gospodarstw rolnych Polski Wschodniej”
Projekt skierowany jest do 18 uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa. Staż w Niemczech jest okazją do rozwijania nie tylko wybranych kompetencji zawodowych, ale także społecznych, personalnych, jak też językowych. Zajęcia odbywać się będą w bardzo dobrze wyposażonych warsztatach, ośrodka DEULA Nienburg. Uczniowie udoskonalą swoje umiejętności zawodowe pracując w małych grupach, obsługując typowe, ale nowoczesne urządzenia i maszyny. Wzrośnie ich inicjatywa własna, pogłębią swą wiedzę zawodową przez stosowanie jej w praktyce. Podniosą kompetencje społeczne poprzez samodzielną pracę (co uczy odpowiedzialnego wywiązywania się z powierzonych zadań oraz wykształca umiejętności zarządzania czasem, a także organizacji pracy własnej), jak też zespołowe zadania(działania) w grupach. To zwiększy poziom pewności siebie oraz zapewni właściwą umiejętność adaptacji i pracy w zespole międzynarodowym. Uczestnicy przebywając w zupełnie nowym środowisku, innym państwie, muszą dostosować się do nowego otoczenia, warunków i sposobu kształcenia, a także realizować powierzone im zadania. Wszystko to składa się na umiejętność radzenia sobie z nowymi sytuacjami; uczy pokonywania stresu. Poprzez grupowy staż rozwinie się też umiejętność odpowiedzialnego postępowania w stosunku do siebie i innych. Uczniowie staną się bardziej otwarci, pewni swoich wiadomości i umiejętności, zwiększy się ich poczucie atrakcyjności na rynku pracy, dzięki czemu podwyższą swe kompetencje zawodowe i osobowościowe. Możliwy jest rozwój ich kompetencji międzykulturowych i językowych poprzez sam pobyt za granicą, jak i przez praktykę zawodową. Uczniowie doświadczą innych warunków kulturowych, znajdą się w nowym środowisku językowym. Poznają język niemiecki specjalistyczny oraz nawiążą nowe kontakty z młodzieżą z różnych państw przebywającą w tym czasie w ośrodku. Wzrośnie tolerancja na odmienności i różnice wynikające z odrębności kulturowych, a także nastąpi podniesienie kompetencji w komunikacji interpersonalnej w ogóle, a w komunikacji z osobami innej narodowości w szczególności. Uczniowie przełamią też barierę w posługiwaniu się językiem obcym oraz zdobędą ponadnarodową mobilność i konkurencyjność na rynku pracy.
3. Zasady rekrutacji i kryteria naboru:
Informacja o stażu zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły, także w gazetce szkolnej. Informacja taka zostanie również przekazana przez wychowawców klas do których staż jest skierowany podczas godziny wychowawczej oraz podczas zebrań z rodzicami, które sa organizowane cyklicznie w szkole. Uczniowie, którzy zadeklarują chęć udziału w projekcie zobowiązani zostaną do złożenia deklaracji uczestnika do koordynatora.
Deklaracja zawiera takie informacje jak:
1. Typ szkoły w jakiej się kształci i zawód;
2. Opinie wychowawcy uwzględniająca prace ucznia na rzecz społeczności szkolnej oraz wywiązywanie się ucznia z obowiązków zawartych w statucie szkoły;
3. Średnia ocen z przedmiotów zawodowych za ostatni rok;
4. Ocenę z języka niemieckiego za ostatni rok;
5. Ocena zachowania za ostatni rok.
6. Krótkie uzasadnienie ucznia o tym, że jest najlepszym kandydatem na staż ponieważ prowadzi wraz z rodzicami gospodarstwo rolne, interesuje się nowoczesnym rolnictwem i jest to dla niego duża szansa.
Wyboru uczestników projektu dokona komisja rekrutacyjna składająca się z koordynatora, wychowawców i opiekunów grup. W wyniku rekrutacji zostanie wyłoniona grupa 18 uczniów plus dwie osoby rezerwowe. W wypadku gdy dwóch kandydatów zostanie tak samo ocenionych to czynnikiem decydujący będzie rozmowa kwalifikacyjna podczas której kandydat przedstawi argumenty które przeważą o decyzji na jego korzyść. W przypadku gdy kandydatura zostanie odrzucona istniej możliwość odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej - do Dyrektora szkoły. W tym przypadku kryterium będzie posiadanie gospodarstwa rolnego i dostarczenia zaświadczenie o tym z Urzędu Gminy. Kryteria naboru będą podane do wiadomości kandydatów tak aby znane były im zasady według których zostanie przeprowadzona selekcja.
Uczeń składając deklaracje i przechodząc pozytywnie rekrutacje zobowiązuje się do uczestnictwa w dodatkowych zajęciach pedagogiczno- językowo- kulturowych mających na celu przegotować do stażu.
Formularz aplikacyjny w załączniku
4. Partnerzy projektu:
partner wysyłający: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku
partner wysyłający: DEULA Nienburg - instytucja prowadzi kształcenie i doskonalenie zawodowe związane z rolnictwem i techniką rolniczą
5. Osoby odpowiedzialne za realizacje projektu
- Dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku – pan Dariusz Wolan
- Koordynator projektu – pani Katarzyna Siembida
6. Przygotowanie do stażu
1. Uczniowie zakwalifikowani do udziału w praktyce będą obowiązkowo uczestniczyć w programie przygotowań pedagogiczno-kulturowo-językowych
2. Przed wyjazdem do Niemiec praktykant musi podpisać umowę o staż oraz inne wymagane dokumenty,
3. Nieobecność na zajęciach przygotowawczych będzie skutkować skreśleniem z listy uczestników projektu.
7. W trakcie projektu i po zakończeniu
1. Dołożyć wszelkich starań do realizacji programu stażu w całości.
2. Ściśle przestrzegać regulaminu praktyk.
3. Przestrzegać zasad bhp
4. Codziennie punktualnie przybywać na miejsce odbywania stażu.
5. Realizować zadania zlecone przez opiekuna stażu.
6. Uczestniczyć w imprezach kulturalnych organizowanych podczas stażu.
7. Na bieżąco informować nauczyciela przebywającego z uczniami na stażu o wszelkich
nieprawidłowościach mających wpływ na realizację stażu i stopień satysfakcji uczestnika.
8. W trakcie realizacji stażu codziennie sporządzać zapisy w dzienniczkach praktyk, które będą
między innymi podstawą do wystawienia oceny zaliczającej staż.
9. Sporządzić prezentację multimedialną z przebiegu stażu w celu przedstawienia jej w szkole
po powrocie.
10. Wypełniać ankiety jakościowe dotyczące satysfakcji uczniów z uczestnictwa w projekcie.
11. Przybyć na wyznaczone przez koordynatora projektu spotkanie w celu przygotowania
i wysłania raportu końcowego uczestnika, które odbędzie się w terminie do 30 dni po
zakończeniu stażu.
12. Wypełnić raport końcowy który trzeba zapisać, wydrukować, podpisać i dostarczyć do koordynatora projektu.
13. Po powrocie ze stażu uczestniczyć w działaniach promujących program Leonardo da Vinci.
8. Przydatne linki
http://www.deula-nienburg.de/pages/de/willkommen.php