fotoreportaż z realizacji projektu

 

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku

z dniem 1 września przystępuje do realizacji projektu nr

2013-1-PL1-LEO01-37834 pt.

”Opanowanie Ekonomicznych i ergonomicznych aspektów eksploatacji ciągników i agregatów przez uczniów szkół rolniczych szansa na rozwój małych i średnich gospodarstw rolnych Polski Wschodniej”.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

  

PARTNER W PROJEKCIE :

DEULA Nienburg 

 

Przewodnik dla uczniów w projekcie pt: Opanowanie Ekonomicznych i ergonomicznych aspektów eksploatacji ciągników i agregatów przez uczniów szkół rolniczych szansa na rozwój małych i średnich gospodarstw rolnych Polski Wschodniej”

1. Czym jest program Leonardo da Vinci?

Program Leonardo da Vinci to jeden z europejskich programów edukacyjnych. Jego podstawowym

założeniem jest budowa Europy bez granic w celu: poprawy jakości kształcenia, nadania edukacji wymiaru europejskiego, promowania równych szans w dostępie do oświaty, pogłębiania znajomości języków oraz tradycji państw członkowskich Unii Europejskiej. Propagowania wspólnych wartości i dziedzictwa

kulturowego, wykorzystania do kształcenia zawodowego najnowszych technologii, a także zachęcania uczniów do mobilności, której celem będzie zdobywanie nowych doświadczeń oraz kompetencji

zawodowych. Program Leonardo da Vinci daje uczestnikom możliwość nawiązania współpracy

międzynarodowej.

2. Projekt: ”Opanowanie Ekonomicznych i ergonomicznych aspektów eksploatacji ciągników i agregatów przez uczniów szkół rolniczych szansa na rozwój małych i średnich gospodarstw rolnych Polski Wschodniej”

Projekt skierowany jest do 18 uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa. Staż w Niemczech jest okazją do rozwijania nie tylko wybranych kompetencji zawodowych, ale także społecznych, personalnych, jak też językowych. Zajęcia odbywać się będą w bardzo dobrze wyposażonych warsztatach, ośrodka DEULA Nienburg. Uczniowie udoskonalą swoje umiejętności zawodowe pracując w małych grupach, obsługując typowe, ale nowoczesne urządzenia i maszyny. Wzrośnie ich inicjatywa własna, pogłębią swą wiedzę zawodową przez stosowanie jej w praktyce. Podniosą kompetencje społeczne poprzez samodzielną pracę (co uczy odpowiedzialnego wywiązywania się z powierzonych zadań oraz wykształca umiejętności zarządzania czasem, a także organizacji pracy własnej), jak też zespołowe zadania(działania) w grupach. To zwiększy poziom pewności siebie oraz zapewni właściwą umiejętność adaptacji i pracy w zespole międzynarodowym. Uczestnicy przebywając w zupełnie nowym środowisku, innym państwie, muszą dostosować się do nowego otoczenia, warunków i sposobu kształcenia, a także realizować powierzone im zadania. Wszystko to składa się na umiejętność radzenia sobie z nowymi sytuacjami; uczy pokonywania stresu. Poprzez grupowy staż rozwinie się też umiejętność odpowiedzialnego postępowania w stosunku do siebie i innych. Uczniowie staną się bardziej otwarci, pewni swoich wiadomości i umiejętności, zwiększy się ich poczucie atrakcyjności na rynku pracy, dzięki czemu podwyższą swe kompetencje zawodowe i osobowościowe. Możliwy jest rozwój ich kompetencji międzykulturowych i językowych poprzez sam pobyt za granicą, jak i przez praktykę zawodową. Uczniowie doświadczą innych warunków kulturowych, znajdą się w nowym środowisku językowym. Poznają język niemiecki specjalistyczny oraz nawiążą nowe kontakty z młodzieżą z różnych państw przebywającą w tym czasie w ośrodku. Wzrośnie tolerancja na odmienności i różnice wynikające z odrębności kulturowych, a także nastąpi podniesienie kompetencji w komunikacji interpersonalnej w ogóle, a w komunikacji z osobami innej narodowości w szczególności. Uczniowie przełamią też barierę w posługiwaniu się językiem obcym oraz zdobędą ponadnarodową mobilność i konkurencyjność na rynku pracy.

 

3. Zasady rekrutacji i kryteria naboru:

Informacja o stażu zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły, także w gazetce szkolnej. Informacja taka zostanie również przekazana przez wychowawców klas do których staż jest skierowany podczas godziny wychowawczej oraz podczas zebrań z rodzicami, które sa organizowane cyklicznie w szkole. Uczniowie, którzy zadeklarują chęć udziału w projekcie zobowiązani zostaną do złożenia deklaracji uczestnika do koordynatora.

Deklaracja zawiera takie informacje jak:

1. Typ szkoły w jakiej się kształci i zawód;

2. Opinie wychowawcy uwzględniająca prace ucznia na rzecz społeczności szkolnej oraz wywiązywanie się ucznia z obowiązków zawartych w statucie szkoły;

3. Średnia ocen z przedmiotów zawodowych za ostatni rok;

4. Ocenę z języka niemieckiego za ostatni rok;

5. Ocena zachowania za ostatni rok.

6. Krótkie uzasadnienie ucznia o tym, że jest najlepszym kandydatem na staż ponieważ prowadzi wraz z rodzicami gospodarstwo rolne, interesuje się nowoczesnym rolnictwem i jest to dla niego duża szansa.

Wyboru uczestników projektu dokona komisja rekrutacyjna składająca się z koordynatora, wychowawców i opiekunów grup. W wyniku rekrutacji zostanie wyłoniona grupa 18 uczniów plus dwie osoby rezerwowe. W wypadku gdy dwóch kandydatów zostanie tak samo ocenionych to czynnikiem decydujący będzie rozmowa kwalifikacyjna podczas której kandydat przedstawi argumenty które przeważą o decyzji na jego korzyść. W przypadku gdy kandydatura zostanie odrzucona istniej możliwość odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej - do Dyrektora szkoły. W tym przypadku kryterium będzie posiadanie gospodarstwa rolnego i dostarczenia zaświadczenie o tym z Urzędu Gminy. Kryteria naboru będą podane do wiadomości kandydatów tak aby znane były im zasady według których zostanie przeprowadzona selekcja.

Uczeń składając deklaracje i przechodząc pozytywnie rekrutacje zobowiązuje się do uczestnictwa w dodatkowych zajęciach pedagogiczno- językowo- kulturowych mających na celu przegotować do stażu.

Formularz aplikacyjny w załączniku

4. Partnerzy projektu:

partner wysyłający: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku

partner wysyłający: DEULA Nienburg - instytucja prowadzi kształcenie i doskonalenie zawodowe związane z rolnictwem i techniką rolniczą


5. Osoby odpowiedzialne za realizacje projektu

- Dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku – pan Dariusz Wolan

- Koordynator projektu – pani Katarzyna Siembida


6. Przygotowanie do stażu

1. Uczniowie zakwalifikowani do udziału w praktyce będą obowiązkowo uczestniczyć w programie przygotowań pedagogiczno-kulturowo-językowych

2. Przed wyjazdem do Niemiec praktykant musi podpisać umowę o staż oraz inne wymagane dokumenty,

3. Nieobecność na zajęciach przygotowawczych będzie skutkować skreśleniem z listy uczestników projektu.


7. W trakcie projektu i po zakończeniu

1. Dołożyć wszelkich starań do realizacji programu stażu w całości.

2. Ściśle przestrzegać regulaminu praktyk.

3. Przestrzegać zasad bhp

4. Codziennie punktualnie przybywać na miejsce odbywania stażu.

5. Realizować zadania zlecone przez opiekuna stażu.

6. Uczestniczyć w imprezach kulturalnych organizowanych podczas stażu.

7. Na bieżąco informować nauczyciela przebywającego z uczniami na stażu o wszelkich

nieprawidłowościach mających wpływ na realizację stażu i stopień satysfakcji uczestnika.

8. W trakcie realizacji stażu codziennie sporządzać zapisy w dzienniczkach praktyk, które będą

między innymi podstawą do wystawienia oceny zaliczającej staż.

9. Sporządzić prezentację multimedialną z przebiegu stażu w celu przedstawienia jej w szkole

po powrocie.

10. Wypełniać ankiety jakościowe dotyczące satysfakcji uczniów z uczestnictwa w projekcie.

11. Przybyć na wyznaczone przez koordynatora projektu spotkanie w celu przygotowania

i wysłania raportu końcowego uczestnika, które odbędzie się w terminie do 30 dni po

zakończeniu stażu.

12. Wypełnić raport końcowy który trzeba zapisać, wydrukować, podpisać i dostarczyć do koordynatora projektu.

13. Po powrocie ze stażu uczestniczyć w działaniach promujących program Leonardo da Vinci.

8. Przydatne linki

http://www.europass.org.pl/

http://www.leonardo.org.pl/

http://www.frse.org.pl/

http://www.deula-nienburg.de/pages/de/willkommen.php